top of page

פתיחת שוק הכושר הנשי: מניעים מרכזיים לרכישת מכשירי כושר על ידי נשים

רכישת מכשירי כושר על ידי נשים



רכישת מכשירי כושר על ידי נשים-פתיחה


נוף הכושר הנשי עובר שינוי פרדיגמטי, המאופיין במעבר מתפיסות מסורתיות לגישה מושכלת ומעצימה יותר. מגמה זו מתבטאת בגידול משמעותי במעורבות נשים באימוני כוח, כפי שמצביעים הנתונים לפיהם שיעור הנשים המתאמנות באופן קבוע עלה מכ-17.5% בשנת 2014 לכמעט 27% בשנת 2020. שינוי זה אינו רק אופנה חולפת, אלא משקף הבנה עמוקה יותר של היתרונות המקיפים של פעילות גופנית.   


זיהוי של שלושה מניעים מרכזיים המניעים את החלטות הרכישה של נשים בתחום מכשירי הכושר:

  1. החתירה לבריאות הוליסטית והעצמה אסתטית: מעבר מהתמקדות בלעדית בירידה במשקל ליעדים רחבים יותר הכוללים חיטוב, בניית עצם, שיפור מצב הרוח וחיזוק הביטחון העצמי.

  2. הדרישה לנוחות, פרטיות וסביבה תומכת: העדפה גוברת לאימונים ביתיים או בסביבות ייעודיות לנשים, המאפשרות גמישות, חיסכון בעלויות ומרחב נטול שיפוטיות.

  3. הצורך בחוויית כושר מותאמת אישית ואינטואיטיבית: שאיפה למכשירים ותוכניות המותאמים לצרכים פיזיולוגיים משתנים, המציעים ממשק משתמש ידידותי ותמיכה דיגיטלית מתקדמת.

ההשלכות האסטרטגיות עבור יצרנים ומשווקים ברורות: יש צורך חיוני בפיתוח מוצרים מותאמים אישית, במסרים שיווקיים מורכבים המדגישים את היתרונות המקיפים של הכושר, ובחוויית משתמש אינטואיטיבית. הבנה מעמיקה של מניעים אלו תאפשר למותגים למצב את עצמם כמובילים בשוק הכושר הנשי המתפתח.


נוף המתפתח של כושר נשים


השיח סביב כושר נשים עבר שינוי דרמטי בעשורים האחרונים. בעבר, נשים רבות נטו להימנע מאימוני כוח מחשש לפתח מראה "גברי" או "מגושם". מיתוס נפוץ זה, לפיו "הרמת משקולות גורמת לנשים להיראות כמו גברים", הוביל להתמקדות יתר בפעילות אירובית קלה או בדיאטות מגבילות. אולם, מחקרים עדכניים והבנה מעמיקה יותר של הפיזיולוגיה הנשית הפריכו תפיסות שגויות אלו. כיום, קיימת הכרה הולכת וגוברת בקרב נשים כי בניית שרירים חיונית לבריאותן הפיזית והנפשית כאחד.   


הנתונים הסטטיסטיים משקפים בבירור את השינוי הזה: שיעור הנשים המבצעות אימוני כוח באופן קבוע עלה באופן ניכר מכ-17.5% בשנת 2014 לכמעט 27% בשנת 2020. עלייה זו מונעת על ידי פרסום מחקרים המדגימים את היתרונות הרבים של הרמת משקולות כמעט בכל גיל ובכל שלב בחיים. נשים מבינות כעת שאימוני כוח מובילים לגוף חטוב ומעוצב, ללא חשש מ"שרירי ענק", ומסייעים בצמצום אחוזי השומן תוך כדי בניית שרירים. הדוגמניות, השחקניות והסלבריטאיות המובילות, אשר רבות מהן מתמידות באימוני כוח קשים, מהוות דוגמה חיה לכך שאימונים אלו אינם הופכים אותן למגושמות, אלא דווקא חטובות ומעוצבות.   


המטרה לזהות ולנתח לעומק את המניעים העיקריים העומדים בבסיס החלטות הרכישה של נשים בתחום מכשירי הכושר. הניתוח מספק תובנות מעמיקות והמלצות אסטרטגיות לבעלי עניין בתעשייה. התפתחות זו מצביעה על מגמה רחבה יותר של "צרכנית נאורה". העלייה המשמעותית במעורבות נשים באימוני כוח, המיוחסת במפורש ל"מחקרים המראים שנשים יכולות להפיק תועלת מהרמת משקולות כמעט בכל גיל ובכל שלב בחיים" , מעידה על כך שנשים הן כיום צרכניות מיודעות יותר. הן אינן מסתמכות עוד על עדויות אנקדוטליות או מיתוסים מיושנים , אלא מאמצות שיטות כושר מבוססות ראיות. מעבר זה מ"בורות/מיתוס" ל"ידע/הוכחה" מייצג מגמה בסיסית וחזקה. המשמעות היא שמאמצי השיווק חייבים להיות חינוכיים, להפריך מיתוסים ולהדגיש יתרונות מדעיים, במקום להסתמך רק על הבטחות אסתטיות שטחיות. פיתוח מוצרים צריך לתמוך ביתרונות מוכחים מדעית אלה.   

Swishwish15 - מכשהיציבה והכוח בגיל השלישי יר כושר ביתי לחיזוק שיווי משקל
לקנייה

מניע מרכזי 1: החתירה לבריאות הוליסטית והעצמה אסתטית


מניע זה חורג מעבר לירידה פשוטה במשקל, ומקיף תפיסה מקיפה של רווחה פיזית, חוסן נפשי, והרצון לגוף חזק ואסתטי על פי תנאיהן של הנשים עצמן.


מעבר לאסתטיקה שטחית: תפיסה מקיפה של יתרונות בריאותיים


נשים רוכשות מכשירי כושר מתוך הבנה עמוקה יותר של היתרונות המקיפים שפעילות גופנית מציעה, מעבר למראה החיצוני בלבד.


הכרחים לבריאות פיזית


  • בניית שרירים וחיטוב: אימוני כוח מעודדים בניית שרירים ומצמצמים את אחוזי השומן בגוף, מה שמוביל לגוף "חטוב ומעוצב". זוהי מטרה אסתטית מרכזית עבור נשים רבות, המעוניינות ב"חיטוב ושיפור טונוס השריר".   


  • צפיפות עצם ומניעת אוסטאופורוזיס: אימוני כוח ממלאים תפקיד קריטי בשמירה על מסת העצם ומפחיתים משמעותית את הסיכון לאוסטיאופורוזיס, במיוחד בקרב נשים מבוגרות. אימון כוח נחשב ל"אימון האולטימטיבי לשימור מסה זו", דבר המשפיע באופן ישיר על בריאותן ואיכות חייהן לטווח הארוך.   


  • שיפור מטבולי וניהול משקל: אימוני כוח מגבירים את קצב חילוף החומרים, מה שמוביל לשריפת קלוריות מוגברת גם במנוחה. הדבר הופך אותם ליעילים במיוחד לירידה במשקל ובאחוז השומן. הסיבה לכך היא שהשרירים זקוקים ליותר אנרגיה לתחזוקה ולתיקון לאחר אימוני כוח. זוהי גישה מדעית ובת קיימא לניהול משקל.   


  • בריאות לב וכלי דם ומניעת פציעות: אימונים משפרים את בריאות הלב וכלי הדם על ידי חיזוק הלב ושיפור זרימת הדם, ובכך מפחיתים את הסיכון למחלות לב ולחץ דם גבוה. בנוסף, אימוני כוח מפחיתים את הסיכון לפציעות ומשפרים את הכושר התפקודי הכללי למשימות יומיומיות כמו נשיאת שקיות מהסופר או עלייה במדרגות.   



רווחה נפשית ורגשית


  • שיפור מצב הרוח והפחתת מתחים: פעילות גופנית, כולל אימוני כוח, משחררת אנדורפינים – משככי כאבים טבעיים המיוצרים על ידי הגוף, התורמים לתחושת אופוריה, נינוחות ומצב רוח טוב. היא גם מספקת פורקן יעיל למתחים שהצטברו בגוף ובנפש.   


  • שיפור דימוי עצמי ודימוי גוף: קיים קשר עמוק בין פעילות גופנית לדימוי עצמי ודימוי גוף חיוביים. היכולת לעצב את הגוף כרצונה של המתאמנת תורמת ישירות להערכה עצמית חיובית יותר. הדבר רלוונטי במיוחד עבור נשים המתמודדות עם אתגרי דימוי גוף, כמו לאחר לידה.   


  • הגברת הביטחון העצמי ותפקוד קוגניטיבי: כושר גופני בונה תחושת מסוגלות וביטחון ביכולת להתמודד עם סיטואציות יומיומיות. פעילות גופנית סדירה משפרת גם את התפקוד הקוגניטיבי והזיכרון.   



הפקרת מיתוסים ואימוץ כוח


השוק הנשי מתפתח מעבר למיתוסים ישנים, ומאמץ את הכוח כמרכיב חיוני בכושר.

  • התמודדות עם מיתוס ה"התנפחות": יש להתייחס ישירות למיתוס הנפוץ לפיו הרמת משקולות הופכת נשים ל"גבריות". יש להסביר כי הבדלים פיזיולוגיים גורמים לכך שנשים מפתחות באופן כללי מסת שריר פחותה מגברים, וכי דוגמניות וסלבריטאיות רבות מתאמנות באימוני כוח כדי להשיג מראה חטוב ומעוצב, ולא מגושם.   


  • התמקדות בכוח תפקודי: נשים מכירות יותר ויותר ביתרונות הכוח למשימות יומיומיות, כמו נשיאת שקיות קניות או עלייה במדרגות, מה שמוביל להפחתת הסיכון לפציעות.   


המעבר מ"להיראות טוב" ל"להרגיש טוב ולתפקד היטב" הוא מגמה ברורה. בעוד שיעדים אסתטיים כמו חיטוב, עיצוב וירידה בשומן  עדיין קיימים, הנתונים מדגישים באופן עקבי יתרונות עמוקים יותר: צפיפות עצם , בריאות לב , הפחתת דיכאון וחרדה , שיפור דימוי עצמי , וכוח תפקודי לחיי היומיום. הגידול באימוני כוח  מיוחס למחקרים המראים    

מדבקות ההקלה בכאבים שמלוות אותך להקלה ממוקדת נוחות מתמשכת ואיכות חיים משופרת
לקנייה

יתרונות בריאותיים רחבים. זה מצביע על כך שהמוטיבציה של נשים מתפתחת מעבר למראה שטחי, להבנה הוליסטית יותר של רווחה ויכולת. המשמעות היא שהשיווק צריך לעבור מהבטחות אסתטיות בלבד להדגשת היתרונות הבריאותיים המקיפים, הנפשיים והתפקודיים, ולמצב את מכשירי הכושר כהשקעה באיכות חיים כוללת ובהעצמה אישית.

טבלה 1: יתרונות בריאותיים ואסתטיים מרכזיים המניעים רכישת מכשירי כושר על ידי נשים

קטגוריית יתרונות

יתרונות ספציפיים

מקורות מידע

יתרונות פיזיים

חיטוב ועיצוב שרירים



ירידה בשומן והגברת מטבוליזם



צפיפות עצם ומניעת אוסטאופורוזיס



בריאות לב וכלי דם



מניעת פציעות



כוח תפקודי למשימות יומיומיות


יתרונות נפשיים/רגשיים

שיפור מצב רוח



הפחתת מתח, חרדה ודיכאון



שיפור דימוי עצמי ודימוי גוף



הגברת הביטחון העצמי



שיפור תפקוד קוגניטיבי


   


מניע מרכזי 2: הדרישה לנוחות, פרטיות וסביבה תומכת


מניע זה מתייחס לחסמים המעשיים והפסיכולוגיים הקשורים לחדרי כושר מסורתיים, ומדגיש את המשיכה של פתרונות כושר ביתיים או ממוקדי נשים.


עלייתו של הכושר הביתי


הכושר הביתי הפך לאטרקטיבי במיוחד עבור נשים, מתוך מענה לצרכים פרקטיים ואישיים.

  • יעילות זמן וגמישות: אימונים בבית חוסכים זמן נסיעה לחדר כושר ומאפשרים להתאמן בכל זמן שמתאים למתאמנת, ובכך מבטלים תירוצים נפוצים לחוסר פעילות. גמישות זו קריטית במיוחד עבור נשים המלהטטות בין מגוון אחריויות.   


  • עלות-תועלת: השקעה חד פעמית בציוד כושר ביתי נתפסת כמשתלמת יותר בהשוואה לדמי מנוי יקרים ומתמשכים בחדרי כושר או שיעורים. הזמינות של ציוד קטן ונגיש במחירים סבירים , כמו גם שוק יד שנייה פעיל , מחזקים את האטרקטיביות הכלכלית של פתרון זה.   


  • אופטימיזציה של מקום: קיים ביקוש גובר לציוד כושר קומפקטי, קל משקל, מתקפל ומודולרי, המתאים במיוחד לתושבי ערים עם שטח מוגבל. מכשירי מולטי-טריינר, המציעים מגוון רחב של תרגילים בקבוצות שרירים שונות, נחשבים גם הם לפתרון ורסטילי למרחבים קטנים.   



טיפוח מרחב פרטי ונטול שיפוטיות


הצורך בסביבת אימון נוחה ובטוחה הוא גורם משמעותי בהחלטת הרכישה.

  • חשיבות הפרטיות והנוחות: אימון בבית מספק סביבה נוחה, פרטית ונטולת שיפוטיות, המושכת מאוד נשים שעשויות לחוש מודעות עצמית או חוסר נוחות בחדרי כושר ציבוריים. סביבה זו מאפשרת למתאמנות להתמקד ביעדיהן האישיים ללא לחצים חיצוניים.   


  • המשיכה של סביבות המיועדות לנשים בלבד: הרחבת רעיון הפרטיות כוללת גם חדרי כושר או סטודיואים ייעודיים לנשים בלבד. מרחבים אלו מציעים "סביבה בטוחה, תומכת ונעימה" המטפחת "תחושת שייכות, תמיכה הדדית וקשרים אישיים", ובכך מגבירה את הביטחון וההעצמה האישית. היכולת ללבוש בגדי כושר נוחים ללא חשש או אי נוחות היא גם גורם משמעותי.   


ההעדפה לפיה נשים רבות מעדיפות מכשירי כושר ביתיים נובעת מהבנה עמוקה של הצרכים הפסיכולוגיים שלהן. הדגש החוזר על "פרטיות", "סביבה נטולת שיפוטיות", "נוחות" ו"מרחב בטוח"  חורג מעבר לנוחות גרידא. הוא מתייחס לצורך פסיכולוגי עמוק יותר בשליטה על סביבת האימון. נשים, בפרט, עשויות להתמודד עם לחצים חברתיים או חששות לגבי דימוי גוף  ההופכים חדרי כושר ציבוריים למאיימים. כושר ביתי או מרחבים המיועדים לנשים בלבד מקלים על חששות אלו, מה שמוביל למוטיבציה מוגברת ולהתמדה באימונים. לכן, יצרנים צריכים לשווק לא רק את היתרונות הפרקטיים של ציוד ביתי (מקום, עלות), אלא גם את היתרונות הרגשיים והפסיכולוגיים של סביבת אימון מבוקרת, פרטית ונוחה. אלמנטים עיצוביים המשפרים תחושה זו (לדוגמה, פעולה שקטה, אסתטיקה קומפקטית) הם בעלי ערך רב.   


טבלה 2: גורמים התורמים להעדפה של סביבות כושר ביתיות ופרטיות בקרב נשים

קטגוריית גורמים

גורמים ספציפיים

מקורות מידע

נוחות וגמישות

חיסכון בזמן נסיעה



גמישות בלוח זמנים



ביטול תירוצים לחוסר זמן



נגישות 24/7



עלות-תועלת (לעומת מנוי לחדר כושר)



יעילות מקום (ציוד קומפקטי/מתקפל)


פרטיות ונוחות

סביבה נטולת שיפוטיות



חופש ממודעות עצמית



יכולת להתמקד במטרות אישיות



סביבה בטוחה ומבוקרת



אופציות לנשים בלבד (ניתן לשחזר בבית)


   


מניע מרכזי 3: הצורך בחוויית כושר מותאמת אישית ואינטואיטיבית


מניע זה מדגיש את הדרישה לפתרונות כושר המסתגלים לצרכים אינדיבידואליים ומציעים חווית משתמש חלקה, מעוררת עניין ונטולת תסכולים.


תוכניות אימון מותאמות לצרכים מגוונים


נשים מחפשות פתרונות כושר המכירים בשונות הפיזיולוגית ובמטרות האישיות שלהן.

  • התאמה לשינויים פיזיולוגיים: צרכי הכושר של נשים משתנים לאורך שלבי חיים שונים, כולל הריון, לאחר לידה וגיל מבוגר. תוכניות וציוד צריכים להתאים לשינויים פיזיולוגיים והורמונליים אלו, תוך התמקדות באזורים רגישים כמו שרירי הליבה, הירכיים והגב התחתון. זמינות ציוד המיועד לקשישים מדגישה עוד יותר את הצורך בהתאמה זו.   


  • התאמה אישית לפי מטרות ורמות כושר: קיים רצון לתוכניות המאפשרות לנשים "לשלוט באילו אזורים להתמקד וכיצד לפסל את גופן". זה כולל התאמה לרמות כושר נוכחיות, מטרות ספציפיות (כוח, חיטוב, עלייה במשקל) וזמן פנוי לאימון.   


  • חשיבות הדרכה מקצועית והעמסה הדרגתית: הדגש מושם על ערכה של הדרכה אישית ועדכוני תוכנית קבועים (כל חודשיים-שלושה) כדי להבטיח התקדמות מתמדת ולמנוע קיפאון. ציוד צריך לתמוך ברמות קושי משתנות ובאתגרים הדרגתיים.   



התפקיד הקריטי של חווית משתמש (UX) וממשק משתמש (UI) בעיצוב ציוד


העיצוב והפונקציונליות של מכשירי הכושר משפיעים באופן ישיר על חווית האימון.

  • ממשקים אינטואיטיביים וקלים לשימוש: עיצוב UI/UX מוצלח חיוני להצלחת המוצר, ומבטיח שהמשתמשות יוכלו לנווט ולהפעיל את הציוד "בצורה חלקה" ו"מהירה". הדבר מונע תסכול ונטישה של המכשיר.   


  • משיכה אסתטית ועיצוב: למרות שאינו מצוין במפורש עבור ציוד, הדגש על "תשומת לב לפרטים הקטנים" ויצירת "סביבת אימון מושלמת" בסטודיואים לנשים בלבד  מצביע על חשיבות העיצוב האסתטי וה"תחושה" הכללית. זה יכול להתבטא בעיצוב ויזואלי, בחירת צבעים (לדוגמה, "COLOR CRUSH" ), ובחוויה המישושית הכוללת של הציוד.   


  • נגישות וכוללנות: עיצוב UI/UX טוב הופך מוצרים לנגישים למגוון רחב יותר של משתמשים, כולל מבוגרים או בעלי מוגבלויות. הדבר מרחיב את טווח השוק הפוטנציאלי.   


  • אינטגרציה עם פלטפורמות דיגיטליות: המגמה הגוברת של "מנויים לבריאות מקושרת" ו"דגמי גאדג'טים חדשים"  (כמו בדוגמת Peloton) מצביעה על ציפייה הולכת וגוברת לאינטגרציה חלקה עם אפליקציות (כמו Health Connect ) לצורך מעקב, הדרכה ומשוב מותאם אישית.   



תכונות חכמות ויכולת הסתגלות לאורח חיים מודרני


הציוד צריך להיות ורסטילי ומתאים לדרישות החיים המודרניים.

  • ורסטיליות ורב-תכליתיות: קיימת משיכה לציוד המציע מגוון רחב של תרגילים ומפעיל קבוצות שרירים מרובות, כמו מולטי-טריינרים  או ציוד קטן ורב-גוני כמו גומיות התנגדות ומשקולות. הדבר ממקסם את התועלת והערך, במיוחד בסביבות ביתיות.   


  • תמיכה בתנועה פונקציונלית: חשוב שציוד יתמוך בתנועות פונקציונליות הרלוונטיות לחיי היומיום, ויאפשר רמות קושי משתנות.   


השילוב של דרישה להתאמה אישית , התפקיד הקריטי של UX/UI , ועליית הכושר המקושר  מצביע על כך שנשים אינן מחפשות רק מכשיר כושר, אלא    


מערכת אקולוגית של כושר חכמה, ניתנת להתאמה ומעצימה. הן רוצות ציוד שמבין את הצרכים הייחודיים שלהן, מנחה אותן באופן אינטואיטיבי, וצומח איתן. זה חורג מעבר לתכונות מוצר פשוטות, לכדי מסע משתמש הוליסטי. לכן, פיתוח מוצרים צריך לתעדף תכונות חכמות, ממשקים דיגיטליים אינטואיטיביים, ואינטגרציה חלקה עם פלטפורמות אימון או מעקב מותאמות אישית. המטרה היא ליצור חוויה שמרגישה מותאמת, תומכת ומעוררת עניין באופן מתמשך, ולא רק פיסת חומרה סטטית.

טבלה 3: אלמנטים קריטיים בעיצוב ממוקד משתמש (UX/UI) עבור מכשירי כושר לנשים

קטגוריית אלמנטים

אלמנטים ספציפיים

מקורות מידע

התאמה אישית וגמישות

תוכניות ניתנות להתאמה אישית (למטרות, אזורי גוף, שלבי חיים)



רמות קושי מתקדמות



תמיכה במגוון סוגי אימונים (כוח, אירובי, פונקציונלי)


חווית משתמש (UX)

ניווט אינטואיטיבי



משוב ברור ומובן



אינטגרציה חלקה עם אפליקציות/מכשירי מעקב



התאמה לרמת מיומנות המשתמש



התמקדות בתועלת למשתמש


ממשק משתמש (UI)

חזותיים ברורים ומושכים



עיצוב רספונסיבי



משיכה אסתטית (צבעים, צורה)



תכונות נגישות (למשתמשים מגוונים)



מיתוג עקבי


   




מגמות עתידיות והזדמנויות


השוק ממשיך להתפתח, ומציע הזדמנויות חדשות.

  • מערכות אקולוגיות של כושר מקושר: השוק נע לכיוון פתרונות משולבים שבהם ציוד מתחבר לאפליקציות, שיעורים וירטואליים ואימון מבוסס בינה מלאכותית לחוויה חלקה ומותאמת אישית ביותר.   


  • תוכן מבוסס מנוי: קיימות הזדמנויות להציע מודלי מנוי לאימונים מודרכים, תוכניות מותאמות אישית וגישה לקהילה, הקשורים לרכישת ציוד.

  • שילוב מציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR): בחינת האופן שבו טכנולוגיות אלו יכולות לשפר את חווית האימון הביתית, ולהציע סביבות סוחפות או אימון וירטואלי.


מסקנות והמלצות


הניתוח המעמיק של שוק מכשירי הכושר הנשי חושף כי שלושת המניעים המרכזיים – החתירה לבריאות הוליסטית והעצמה אסתטית, הדרישה לנוחות ופרטיות, והצורך בחוויית כושר מותאמת אישית ואינטואיטיבית – אינם מבודדים, אלא מהווים מסגרת עוצמתית ומשולבת המניעה את החלטות הרכישה של נשים.

חברות שיעניקו עדיפות לחדשנות במוצרים, לנרטיבים שיווקיים ולחוויות משתמש המתואמות למניעים אלו, יהיו בעלות המיקום הטוב ביותר לצמיחה ולמנהיגות שוק. עתיד מכשירי הכושר הנשיים טמון בהעצמת נשים להשיג את יעדי הבריאות והרווחה המגוונים שלהן בתנאיהן שלהן, בתוך סביבה נגישה, תומכת ומתקדמת טכנולוגית. על ידי התמקדות בפתרונות המשלבים בריאות פיזית ונפשית, נוחות ופרטיות, והתאמה אישית חכמה, ניתן יהיה לבנות קשרים עמוקים עם קהל יעד זה ולהבטיח צמיחה מתמשכת בתעשייה.

Sources used in the report

Sources read but not used in the report

Thoughts


 Researching websites


 Researching websites


 Researching websites


תגובות


bottom of page